Ihmisiä ja ideoita

22.02.2017

Algoritmi – markkinoijan unelma ja tiedon vihollinen

Pasi Sillanpää

Kuluneen vuoden hokema on sosiaalisen median algoritmi. Väitetään että se oli jopa ratkaisemassa USA:n presidentinvaaleja. Ajatusten kuplautumistakin selitetään algoritmien voimalla.

Yhä suurempi osa palveluista perustuu algoritmeihin. Asiaan voi suhtautua kahdella tavalla. Markkinoijan ja propagandan levittäjän näkökulmasta se on mainio väline. Se on yksi idiootti lisää levittämään sanomaa. Itse asiassa algoritmi on jopa hyödyllinen idiootti, koska se on myös aina entistä älykkäämpi. Se oppii koko ajan paremmin sen, miten ihmiset toimivat ja ihmiset sovittavat toimintaansa sen mukaiseksi. Eli vain tyhmä markkinoija ja propagandan levittäjä jättää algoritmit hyödyntämättä.

Toisaalta algoritmi on samaan aikaan tiedon vihollinen. Mitä enemmän se suosittelee samankaltaista sisältöä, sitä vähemmän se tarjoaa vaihtoehtoisia näkemyksiä. Eli mitä enemmän ihmisten käyttämä sisältö tulee algoritmien kautta, sitä tyhmempiä heistä tulee.

Esimerkiksi tätä asiaa käsittelen tiistaina 28.2.2017 klo 8.00 alkavassa Kuudes Taso aamukahvitilaisuudessa. Ilmoittaudu mukaan. Tilaisuus pidetään osoitteessa Bulevardi 30 B/ Kenno Lounge.

 

 

Ei127

kommentit