Ihmisiä ja ideoita

29.09.2017

Tehdään innovaatioilla merkityksellisiä brändejä

Pasi Sillanpää

 Jos palveluilla, tuotteilla tai henkilöillä ei ole suurta merkitystä asiakkaille, niistä ei voi myöskään tulla merkittäviä brändejä. Ja jos jokin myytävä asia ei ole merkittävä brändi, ihmiset eivät ole valmiita maksamaan siitä senttiäkään ekstraa.

Tuotteesta ja palvelusta puhuttaessa merkityksellisyys syntyy kolmesta asiasta:

1) Kuinka merkittävästi se lisää asiakkaan hyvinvointia?

2) Nostaako se käyttäjänsä statusta ja yhteenkuuluvuutta hänelle tärkeään ryhmään?

3) Saako asiakas sen avulla jotakin erityistä merkitystä omaan elämäänsä?

(Tämän olen saanut Pekka Himasen esityksestä noin kymmenen vuotta sitten)

Henkilöstä puhuttaessa (henkilöbrändit) merkityksellisyys puolestaan tulee siitä kuinka:

1) Hän kykenee parantamaan muiden elämänlaatua

2) Kykenee korjaamaan näkemiään epäkohtia

3) Pystyy siirtämään hyvää eteenpäin

(Tämä kolmen kohdan lista: Guy Kawasaki)

Kun siis mietit miten parannat yrityksesi tai oman henkilösi saamaa rahavirtaa, mieti ihan ensimmäiseksi, kuinka arvokas brändi sinulla on? Maksaisitko itse siitä kovempaa hintaa kuin kilpailjoista? Jos olisit itse oma asiakkaasi, hehkuttaisitko sitä muille ja tekisikö se sinut muiden silmissä jotenkin muita paremmaksi?

Suomessa tehdään erinomaisia innovaatioita, joilla on liian vähän merkitystä asiakkaille. Kuinka monta Spotifyä, Amazonia, Richard Bransonia, Applea tai BMW:tä Suomessa on syntynyt?

Amazon ja Spotify tarjoavat niin paljon arvoa asiakkailleen, että sijoittajatkin ovat olleet valmiita pistämään kahmalokaupalla riskirahaa niiden kasvattamiseen. Amazonista on sen myötä tullut myös taloudellinen menestys. Jos joku pääsee tapaamaan Richard Bransonin, hän taatusti jakaa siitä tiedon muille. Applen puhelimesta maksetaan suurempaa lisähintaa kuin muista. Esimerkiksi vuonna 2012, kun Nokia vielä myi puhelimia, Applen myyntihinnan ja tuotantokustannusten välinen ero oli kaksinkertainen Nokian vastaavaan nähden. Ja myös BMW:stä ollaan valmiita maksamaan ekstraa, koska se osoittaa omistajansa olevan sekä dynaaminen, menestyvä että myös muiden ihmisten arvostelun yläpuolella.

Minä haluan että yrityksemme tulee merkitykselliseksi, mutta lopulta asiakkaani päättävät käykö niin.

Aiomme korjata rikki olevan innovointien brändäyksen

Suomi herää hitaasti lisäarvon tuottamiseen. Pitäisi olla paljon kovempi kiire.

Valtiotalouden tarkastusvirasto kertoo innovaatiopolitiikkaa käsittelevässä raportissaan7.3.2017 Opetus- ja kulttuuriministeriölle

“Vertailumaihin (Ruotsi, Tanska, Hollanti) verrattuna Suomen heikkoutena mainitaan markkinoinnin arvostus ja markkinointiosaamisen puute, kyvyttömyys kaupallistaa lupaavat innovaatiot sekä Suomen huono tunnettuus maailmalla ja ulkomaisten opiskelijoiden vähäinen määrä.”

Ratkaisuksi tarkastusvirasto esittää että:

“…valtio suuntaisi tuotekehitysrahoitusta nykyistä enemmän innovaatioiden kaupallistamiseen ja harkitsisi Markkinoinnin kehittämiskeskuksen perustamista.”

Valtioneuvoston toimesta on muuten jo ennen raportin valmistumista (huhtikuussa 2016) myös asetettu työryhmä laatimaan Suomen innovaatiostrategiaa vuoteen 2030. Tämän vision pitäisi valmistua syyskuussa 2017. (Ai niin, se syyskuu taisi jo mennä.)

Työryhminen työllä on oma arvonsa ja omat aikataulunsa, mutta bisnestä pitää tehdä joka päivä eilistä paremmin. Ja tuotteen tai palvelun arvon kasvattaminen sen merkityksellisyyttä lisäämällä ei ole rakettitiedettä.

Se on tiedossa olevien asioiden tekemistä oikein ja riittävällä kunnianhimolla.

Olemme puhuneet monta monituista kertaa tästä aiheesta Kuudes Aisti tiimimme kanssa. Nyt päätimme toteuttaa ohjelman, joka tähtää niin henkilöiden kuin yritystenkin arvon nostamiseen tiedossa olevilla brändin rakentamisen parhailla keinoilla. Ensimmäiseksi rakensimme tätä varten ohjelman, joka auttaa kasvua hakevia start-up yrityksiä tekemään itsensä niin merkitykselliseksi, että asiakkaat suorastaan käskevät rahoittajia lyömään lisää riskirahaa tiskiin kasvun tukemiseksi.

Tämä perustuu siihen yksinkertaiseen totuuteen, että jos asiakkaat eivät innostu, ei sijoittajankaan ole viisasta innostua.

Tarjoamme siis valmennusta niille yrityksille, jotka syksyn erilaisissa sijoittajatapahtumissa haluavat brändätä itsensä haluttavaksi ja merkitykselliseksi.

Paljastamme ohjelmamme pikapuolin. Jos haluat olla etujoukoissa ja varata resurssejamme muiden nenän edestä, voit ottaa jo nyt yhteyttä suoraan soittamalla minulle.

Olemme valmiita kuulemaan myös sinun näkemyksiäsi. Mitkä asiat ovat sinusta haastavimpia, silloin kun tuotteesta pitää rakentaa kiinnostava brändi?

Ei156

kommentit